Projekt SWAT-SHOAL
Ławicowa współpraca załogowych i bezzałogowych pojazdów podwodnych SHOAL.
Projekt SWAT-SHOAL realizowany jest w ramach drugiej edycji Europejskiego Funduszu Obronnego – EDF (ang. European Defence Fund) będącego programem Unii Europejskiej, powołanym w celu finansowania wspólnych prac badawczych i rozwojowych, podjętych przez konsorcja przemysłowo-naukowe w zakresie realizacji tematów związanych ze sprzętem wojskowym i technologiami obronnymi. Budżet projektu SWAT-SHOAL, wybranego do finansowania w kategorii Underwater Warfare (Podwodne Działania Wojenne), wynosi 25 mln euro.
Projekt SWAT-SHOAL skupi się na badaniu technologii, mającej na celu usprawnienie współpracy pomiędzy operatorem a podwodnymi pojazdami załogowymi i bezzałogowymi oraz pomiędzy pojazdami bezzałogowymi współpracującymi w obrębie ławicy (grupy robotów podwodnych).
Celem projektu jest opracowanie i implementacja koncepcji „Systemu Systemów” (SoS), który będzie wykorzystywał pojazdy różnego typu działające na zasadzie tzw. roju czy grupy drużyn/zespołów, działających jednak jako integralna jednostka. Zastosowanie takiego systemu w praktyce pozwoli na zwiększenie wydajności i efektywności grupy biorącej udział w realizacji różnego rodzaju operacjach, takich jak np. misje zwiadowczo-rozpoznawcze, wykrywanie min morskich czy wspieranie operacji desantowych. Szczególny nacisk położony będzie na innowacyjne technologie współpracy w roju/ławicy, komunikacji podwodnej oraz autonomii działania w celu wzmocnienia wszechstronności i przyszłych zdolności marynarki wojennej w domenie podwodnej.
Zakres projektu obejmuje różne fazy misji (rozmieszczenie ławic, wstępna samoorganizacja, planowanie ścieżek, wykonanie zadania i reorganizacja ławicy), jak również integracji z systemami dowodzenia i kontroli (Command-and-Control Systems), włączywszy interakcje z sono-bojami, płetwonurkami oraz pojazdami wsparcia. Główne fazy projektu SWAT-SHOAL to definicja konceptu operacyjnego, badania nad technologiami oraz walidacja poprzez symulację oraz demonstrację w akwenie morskim.
Łukasiewicz – PIAP będzie odpowiadać za koordynację pakietu zadań mającego na celu opracowanie i implementację środowiska symulacyjnego do wsparcia walidacji i demonstracji. Ponadto Łukasiewicz – PIAP będzie uczestniczył w opracowaniu architektury systemu, analizie interoperacyjności, lokalizacji pojazdów w ławicy, utrzymywaniu/rekonfiguracji formacji, unikania kolizji, nawigacji, komunikacji bliskiego zasięgu oraz immersyjnych interfejsów użytkownika.
Okres realizacji: 01.12.2023 – 30.11.2026
Rodzaj projektu: obronnościowy projekt badawczy (EDF Research Action)
Budżet konsorcjum: 25.000.000,00 EUR
Koordynator:
- NAVANTIA, S.A., S.M.E. (Hiszpania)
Partnerzy:
- SENER AEROESPACIAL, S.A. (Hiszpania),
- GMV AEROSPACE AND DEFENCE S.A.U. (Hiszpania),
- NAVAL GROUP, SA (Francja),
- FINCANTIERI NEXTECH S.p.A. (Włochy),
- KONGSBERG DEFENCE & AEROSPACE AS, Ltd. (Norwegia)
- SOCIEDAD ANÓNIMA DE ELECTRONICA SUBMARINA, S.M.E. (Hiszpania)
- POLISH NAVAL ACADEMY (Polska),
- SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – PRZEMYSŁOWY INSTYTUT AUTOMATYKI I POMIARÓW PIAP (Polska),
- FRAUNHOFER-GESELLSCHAFT ZUR FOERDERUNG DER ANGEWANDTEN FORSCHUNG E.V. (Niemcy),
- NAVAL GROUP BELGIUM SA (Belgia),
- DEVELOGIC GMBH (Niemcy),
- ATLAS ELEKTRONIK GMBH (Niemcy),
- SAAB AB (publ) (Szwecja),
- SOTIRIA Technology IKE (Grecja),
- Prisma Electronics ABEE (Grecja),
- CAFA Tech OU (Estonia),
- ADYTA, Lda (Portugalia),
- Bundeswehr Technical Center for Ships and Naval Weapons, Maritime Technology and Research (Niemcy),
- THE SHIPYARDS’ AND MARITIME EQUIPMENT ASSOCIATION OF EUROPE (“SEA EUROPE”) (Belgia).